Polgári Világ

Orbán Viktor szembeköpi a klebelsbergi hagyatékot

2017. június 22. - pukli.istvan

Megütötte a fülemet miniszterelnökünk tegnapi beszédének egy részlete. Önmagát gyakorlatilag Bethlen Istvánhoz, „oktatási” rendszerét pedig Klebelsbergéhez hasonlította. Ha azt állítjuk, hogy Bethlen István egyfajta „korlátozott polgári demokráciát” épített ki, akkor Orbán Viktor kőkemény diktatúrát. Klebelsberg azt tette, ami az ő korában a leghaladóbbnak számított, Kormányunk ezzel ellentétben „kultúrhátrányba” taszítja hazánkat nemcsak Európával, hanem a szomszédos államokkal szemben is.

Többször nyilatkoztam az elmúlt másfél évben, hogy hittem Orbán Viktornak, elfogadtam, hogy az „elmúltnyolcév” után teljesen más irányvonalra van szükség. Szakterületemen, az oktatásban is nagy változások ígérkeztek: visszaadják a tanári pálya presztízsét, az oktatás állami kézbe kerülésével pedig az önkormányzatoknál szétfolyó pénzt koncentrálni fogják a feladatokra, hatékonyabban osztják el. Hittem Hoffmann Rózsának, aki a GDP 8 %-át szerette volna az oktatásra fordítani, hogy ezzel megteremthetők a szükséges feltételek

„A klebelsbergi idők végére a GDP (bruttó hazai termék) 16 százalékát kapta a kultusztárca. Erre a mai időkben nem látok esélyt. A szemem előtt nyolcszázalékos ráfordítás lebeg, melyet a kormányciklus végéig el szeretnék érni.” (Magyar Szó, 2010. július) Hoffmann akkor ugyan azt is hozzátette, hogy összehasonlíthatatlan az első világháború utáni GDP a mostanival, ezért nem szükséges ekkora összeget az oktatásra szánni, elegendő lesz az a 8 % is, de az oktatás feladat és feltételei is mások voltak, amelyet szőrmentén igyekeztem összefoglalni az alábbi táblázatban:

 

 

Klebelsberg

Balog

(Hoffmann-Czunyiné-Palkovics)

Mire volna szükség?

Alapfeltételek

Minden településen iskolát hozott létre. Tanítói lakásokat építtetett. Minden falura jutott egy tanító.

 

Omló épületek. Tanárhiány.

Modern, minden feltételnek megfelelő iskolaépületek, differenciált tanári óraszámokra (minimum 15, maximum 22).

Eszközök

palatábla, padok, tábla, kréta, katedra, íróasztal, irka, penna, nádpálca stb. (stb.) megteremtése; gramofon, filmvetítő gépek

rossz, ritkán javított vagy üzemképtelen fénymásoló, nincs vagy nincs jó tankönyv, kiégő izzók a projektorokban, 10 éve lejárt garanciájú számítógépek

IKT eszközök: laptop tanárnak, diáknak, tablet, interaktív tábla, minden tanulónak BYOD (bring your own device): mindenféle web2-es kütyük, wifi

Tartalmi kérdések:

a XX. század eleji ismeretanyag megtanítása, a kor technológiájának megfelelő alkalmazási képesség elsajátítása a gazdaság talpra állításának érdekében.

 

a XX. század végi ismeretanyag megtanításának szándéka, a XX. század technológiájának megfelelő alkalmazási képesség elsajátítása a gazdaság talpra állításának érdekében. Nevetséges.

 

A XXI. századi kihívásoknak megfelelő kompetenciafejlesztés, amelyben a nemzeti hagyományoknak kiemelt szerepük van, kreatív, vállalkozó szellemű fiatalok nevelése a középosztály megerősítése érdekében.

Cél

az analfabetizmus felszámolása: kultúrfölény

kevesebb értelmiségi, több szakmunkás, kultúrhátrány

a funkcionális analfabetizumus felszámolása; versenyképes gazdaság, erős középosztály

Munkafolyamat

Minden korosztály egy tanteremben. Gyakorlatilag a poroszos oktatási rendszert teremtette meg hazánkban

Frontális munka, másra ugyanis nem marad idő. Korlátozott csoportbontás, hatástalan tanulás, 45 perces órák

Kiscsoportos foglalkozások, munkafolyamathoz igazított foglalkozási idő.

 

Hoffmann Rózsa tévedett:

  1. A kormány minden erejével azon volt, hogy az oktatási kiadásokat minimálisra csökkentse: a központosítást nem az eredeti céljára használták fel, hanem kiszivattyúzták a pénzt az oktatásból, egészen 4,5 %-ig süllyedt GDP-arányosan az oktatási büdzsé.
  2. A 8 % ugyan sokat javítana az oktatás helyzetén, de nem elegendő.

 

Engedjék meg, hogy ide idézzem Klebelsberg Kunó 1927-es szavait:

klebesberg-kuno-head-630x320.jpg „Azt hiszem, jól tesszük, ha mi is azon az úton járunk, amelyen Humboldt Vilmos porosz kultuszminiszter járt Poroszország 1806-iki katasztrófája után és amelyet Jules Ferry francia kultuszminiszter követett Franciaország 1870-71-iki súlyos vereségei után. Ennek az útnak tanulsága az, hogy erkölcsi és szellemi erőkkel kell meghatványozni a nemzeteknek a vesztett háborúk folyamán megcsökkent fizikai erejét.”

 

Orbán Viktor 2017. június 21-én:

orban_kleb_kast-780x520.jpg„a Bethlen-kormány és kultuszminisztere megmutatta, hogy Trianon sokkja után is fel lehet állni a padlóról és fel lehet építeni egy sikeres országot, ehhez pedig egy olyan kultúrpolitika kellett, amelynek egyszerre volt fundamentuma és végcélja az erős nemzeti identitás.”

 

„Ilyesféle van ma is.”  Klebelsberg példaként tekintett a porosz kultuszminiszter tevékenységére. Orbán Viktor pedig példaként tekint Klebelsberg tevékenységére. Csak amíg Klebelsberg az első világháború utáni helyzetre adaptálta a porosz oktatási rendszert, tehát igen progresszívan cselekedett, addig Orbán Viktor – megmagyarázhatatlan vízióit követve – az első világháború utáni kultúrpolitikát egy az egyben kritikátlanul ráhúzza a XXI. századi életre. Mindezt úgy, hogy azt a 16 %-ot, amit Klebelsberg hozzárendelt, nem teszi bele, csak – jó esetben – a harmadát.

 

Mire van akkor szükség?

Arra, amit Klebelsberg tett: felismerni a kor kihívásait, és a nemzeti hagyományok megőrzésével olyan oktatási rendszert kell felépíteni, amely:

 

  1. A GDP-ből a jelenleginél jóval többen részesül;
  2. teljesen ingyenes (étkezés, taneszközök, iskolai programok, kirándulás);
  3. a kompetenciafejelsztésre összpontosít, hogy képessé tegye a felnövő generációkat az egész életen át tartó tanulásra: azaz bármit, bármikor megtanuljon;
  4. felszámolja a funkcionális analfabetizmust;
  5. a globalizálódó világban versenyképes országot teremt nyitott szemléletű, nyelveket beszélő, kreatív, vállalkozó szellemű állampolgárok kibocsátásával;
  6. amely képes arra, hogy befejezze a 150 éve elkezdődött polgárosodási folyamatot, amely egyébként Klebelsberg célja is volt.

 

Pukli István
alelnök
Polgári Világ Pártja

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://polgarivilag.blog.hu/api/trackback/id/tr6912613055

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fóti péter 2017.06.22. 13:16:09

A kompetenciafejlesztés idegen és sokak számára érthetetlen kifejezése helyett arról lehetne inkább beszélni, hogy a gyerekeknek nagyobb szabadságot kellene adni, hogy mit, hogyan, és kivel tanuljanak. Ez lenne döntö, és persze az iskolákon belüli gyerekbarát légkör!

Valahogy igy: www.tani-tani.info/a_tanulas_demokratizalasa

Jakab.gipsz 2017.06.22. 21:18:49

Pukli pedig szembe köpi a kultúrát.
A tanulás munka, kő kemény meló, amit csak megkönnyíteni lehet, demokratizálni felesleges.
Első lépés alapfokon: olvasás, írás, számolás, amíg ezzel nem végez a gyerek, addig nem léphet felsőbb osztályba. Nem nyugat majmoló politikailag korrekt gyerekeket nevelni.
Hanem felismerni a magyar-nyelv különleges státuszát, nehézségét és az abban rejlő harmóniát, ennek az eszköznek a kezelésére kell megtanítani gyermekeinket, amit aztán a későbbiek során, technikai ismeretekkel kibővíteni.

Bicepsz Elek77 2017.06.22. 21:20:39

Hahahahah..
Nem okoskodo senkikre van szukseg, hanem jo munkasemberrkre, akik magyarul tudnak csak es itthon dolgoznak.
A bolcsesz meg merengjen anyu/apu penzen a romkocsmaban!!

Bicepsz Elek77 2017.06.22. 21:23:02

@fóti péter:
JA csak ezzel a gazdag szulok gyerekei ertelmes dolgokat tanulnak akar iskolan kivul is pl jogositvany, plusz angol, zene stb. A csoroknak meg melegedo lesz az iskola a tovabbiakban is!!

élhetetlen 2017.06.23. 00:07:49

@Jakab.gipsz: És most képzeld el azt a tragédiát, hogy valakit beiratnak egy angol nyelvű általánosba, megtanul írni, olvasni, számolni angolul. Hülyébb lesz, mint te? Mit is ad a „magyar-nyelv különleges státusza”? Olyan lesz, mint te, aki egyfolytában a tudományról papolsz, de fogalmad sincs arról, hogy mi az? Ne akard már, hogy mindenki olyan legyen, mint te, mert az aztán a vég!

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.06.23. 05:43:38

Klebelsberg korában több pénze volt az államnak.

Zionnépe 2017.06.23. 07:02:19

@MaxVal BircaMan HJCD: Hogy van képed ilyet hazudni, amikor a kutyád száz-és ezermilliárd forintokat szór a saját és a falkája szórakoztatására ?!

Nem sorolom fel, mert nagyon is tisztában vagytok vele, hogy évente a GDP közel 10%-át szórjátok el, a többit meg szimplán rosszul használjátok.

Innen nézve bőven lenne pénz 8-10%-ig az iskolákra, és még azon felül a másik kritikus pont eü-re is, hohy az utak állapotát ne is említsem...

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.06.23. 07:36:43

@Zionnépe:

Mítosz. Az igazi baj, hogy Brüsszel hatalmas pénzeket von el az országból.

A korrupció Mo-on mérsékelt, s ma se nagyobb, mint a ballibek alatt.

P. J. Fry 2017.06.23. 08:46:30

@Zionnépe: "hogy évente a GDP közel 10%-át szórjátok el, "

A Birka mint ezermilliárdos, ez nem sámli öregem! Nem lehetne, hogy én is elszórjak pár ezermilliárdot? :D

Amúgy mit jelent az "elszórás" nálad? Nem-lélegeztetőgép, vagy mi? :D

Ló Elemér 2017.06.23. 10:10:36

@MaxVal BircaMan HJCD: Nem tehetek róla, Birkaember kommentjei egyszerűen feldobják a napomat! Brüsszel hatalmas pénzeket von el! Hahaha!

HaD 2017.06.23. 11:23:15

Pénzzel nem lehet a tudást megvenni. A motiváció megteremtése meg nem pénz kérdése...és nem a tanárok dolga elsösorban. A müveltség leépítése már vagy 50 éve zajlik(nem csak Mo.-on)és azt szolgálja hogy egy manipulálható masszát hozzon létre. Erre való a média a szgépes kütyük világa. Egy 70-es évekbeli vetélkedö a mai bohóckodásokhoz mérve doktori diszertáció védés szinvonalú volt:) a TV-ben. A mai politikai elit apukája meg anyukája mint kultusz guruk sikeresen kineveltek egy olyan oktatói réteget(a leggyengébb fizetést ígérve a tanári pályára készülöknek)amely aztán másfél nemzedék alatt lezüllesztetett a magyar értelmi szinvonalat a gyözikék és majkák(mint az általuk képviselt müsorok) szintjére...az elv rém egyszerü. Olyan embereket sztárnak kikiáltani akiket nézve hallva a nyájas közönség megállapíthatja a fotelben hátradölve hogy" nézd anyukám...azért ezeknél mi 100x különbek vagyunk.." és boldogan hajtja álomra a buksiját hogy ö nem ilyen "paraszt". Pedig csak simán átbaszták... Az oktatásra visszatérve ami gyalázatos az az hogy az óvodát semmibe veszik holott a gyerek képességeit terhelhetöségét és figylem felkeltési jellemzöit itt lehet(ne) IDEJÈBEN felismerni... az óvónöi elismertség szóba sem kerül holott az iskola már csak egy fünyíró elvre épülö massza képzö. Ja és mindez felelösség és kontroll nélkül....a szülök meg verik magukat hogy a tanár dolga a tanítás, ök meg otthon a sorozat elött, vagy gyözike/majka show elött avagy a kütyüjüket nyomogatva "pihenik ki" a munkahelyi szörnyü sterszt...esetleg ha van pénzük elviszik okoskát mindenféle kézmüves meg alkotó és készségfejlesztö házba, bedobják és várják hogy a gyermek szeme felcsillanjon hogy ez az ami öt igazán érdekli...vagy mégsem...vagy mégis:)
süti beállítások módosítása